יום ראשון, 2 ביוני 2013

סרבן הגט וסנקציות נגדו - האם הסכם כבוד הדדי היה עוזר במקרה הזה?

כתבתי פוסט ארוך באנגלית (אבל יש שם קטעים בעברית לאלו שרוצים להעמיק טיפה יותר) ולהלן תקציר בעברית:

תיק 835157/7 - פסק דין ניתן ביום כ"ז באייר התשע"ג (7/5/2013)
מדובר בסרבן גט שהתחמק מנתינת גט, לאחר שלראשונה הוא הסכים לתת את הגט. אבל במקום לתת את הגט, הוא עבר לניו ג'רזי, בארה"ב.
האשה בת 31 והיא מחכה כשנתיים לקבל ממנו גט.
בית הדין הטיל עליו, לאחר שעבר לחו"ל, סנקציות קלות, ואז, לאחר בקשת האשה, סנקציות מחמירות:
מצוה על כל מי שיכול לסייע להתיר את האשה מעגינותה, לפיכך יש להימנע מלעשות טובה לבעל ו/או לדבר עמו ו/או לצרף אותו למנין ו/או לישא וליתן עמו ו/או לקברו. כמבואר ברמ"א.

למי שמעוניין ביותר פרטים על הסנקציות ועל מקורות הדין בשולחן ערוך, כל החומר הזה מופיע גם בעברית בפוסט באנגלית.

הבעל הגיש ערעור (על ידי עורך דין) ובית הדין דחה את טענותיו. לפי דעת מיעוט - דהיינו, אחד הדיינים - יש לבטל את הסנקציה בעניין קבורה וכל השאר דחו את הערעור, אבל דעת שני הדיינים האחרים גבר והכל נשאר במקומו.

יש שיאמרו 'יישר כוחכם' לדיינים - הנה, תראו מה הם עושים כדי להגן על העגונות, וכמה הם מחמירים על סרבני גט. אבל בעל סרבן שרוצה להיקבר כיהודי גם יכול לתת גט לעתיד: 'הנה גטך מהיום לפני מותי', או כשהוא שכיב מרע לתת את הגט, ולא לפני. עד שנשמע שהבעל הזה נתן את הגט, האשה מעוגנת. היא תלוייה בסנקציות ובבעלה. חרות אין לה ואין לה שליטה על החיים שלה.

לכן, כמה שהכוונות של הדיינים הן טובות, ההלכה מגבילה אותם, או, נגיד, ד' אמות של הלכה לפי תפיסתם מגבילות אותם - ואותה. (הרי, הם יכולים להפקיע את הקידושין, אבל אין בית דין אורתודוכסי שיעשה את זה עכשיו. רק הבית דין של הרב רקמן זצ"ל עשה כך.)

ייתכן שיש ביניכם אלו שיאמרו 'אם נחתום על הסכם כבוד הדדי, זה לא יכול לקרות'. אבל אין זה נכון. ההסכם לא היה עוזר במקרה כזה. זה לא יעזור כשהסרבן (או סרבנית) עני וממילא אין ממה לשלם את תשלום המזונות החודשי בהסכם; זה לא יעזור אם הסרבן עשיר מאד ומוכן לשלם במקום לתת את הגט; זה לא יעזור אם הסרבן מוכן לשבת בכלא (ויש כאלה), וזה לא יעזור אם הסרבן נטש את הארץ. אין דרך לאכיפה. ועוד מקרה: זה לא יעזור אם יש חוסר-שפיות באחד מבני הזוג.

למי שדוקא מתעקש ורוצה נישואין הלכתיים, תעשו את זה על תנאי. לא, ברבנות לא ישתפו פעולה, ולא תוכלו להירשם במשרד הפנים (ועדיף שלא תעשו כך, כי אז נכנסתם למלכודת) אבל יש מספר זוגות נפלאים שלוקחים את הצעד הזה. כל הכבוד להם ויישר כוחכם! 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה